Bellus 580 testimpressie YachtVision

 

Al sinds 1984 is er een kleine sloep op de markt, de Bellus 580, die nu, na 20 jaar in een modern jasje is gestoken.

De beproefde romp is voorzien van een nieuwe binnenschaal voorzien en de styling is aangepast aan hedendaagse wensen.

Vorig jaar werd in Yacht Vision de grote broer van dit scheepje, de Bellus 750 getest en het testteam was vol lof over de vaarkwaliteiten.

ECB Nederland reisde naar Alphen aan den Rijn, om te testen of de kleine powersloep even goed presteert.

ALGEMEEN

 

De schepen, die onder de naam Bellus varen, zijn oorspronkelijk allemaal door Vetus den Ouden uit

Schiedam ontwikkeld.

Het idee om schepen te bouwen en die vol te stoppen met eigen producten, Bleek voor Nederlands

grootste leverancier van scheepsmotoren en technische accessoires verkeerd uit te pakken.

Het bedrijf had geen ervaring met de particuliere consument en de vaste klanten konden de concurrentie van hun vaste toeleverancier niet

Waarderen.

Vandaar dat de rechten van de Bellus zijn verkocht aan Jachtwerf Daniel uit Alphen aan de Rijn.

Dit bedrijf had in haar lange bestaan, van stoomketelfabrikant uit 1921tot gespecialiseerd modern watersportbedrijf, een goede band met Vetus opgebouwd.

De Bellus sloepen worden elders technisch vaarklaar gemaakt.

In Alphen aan de Rijn worden ze naar wens van de klanten afgewerkt.

 

Het ontwerp van de Bellus 580 stamt dus uit de prehistorie van de sloepen rage en is van de hand van de legendarische jachtarchitect Dick Koopmans SR.

Willem den Ouden van Vetus had hem gevraagd om een bootje voor de middellandse zee te ontwerpen en iedereen was vol enthousiasme over het resultaat.

Sinds het model werd geïntroduceerd, is er een vrijwel continue vraag naar geweest.

Inmiddels varen er ruim 325 rond, waarvan een groot deel naar het buitenland is geëxporteerd.

Om maar een aantal landen te noemen: Japan, Egypte, Groot Brittannië, Mallorca, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Duitsland en België.

Eén Bellus 580 is zelfs verkocht als tender van het luxe jacht, dat toebehoorde aan oud dictator Tito van Joegoslavië.

Constructie & indeling

 

Het model van de Bellus 580 is ontworpen met een dubbelle bedoeling.

Enerzijds moest er gemakkelijk snelheid kunnen worden ontwikkeld en om dat te bereiken is het onderwaterschip een beetje banaanvormig gelijnd.

Anderzijds moesten de golven van de middellandse Zee geen problemen opleveren

en daarvoor is de boeg uitwaaierend gemaakt.

De kielbalk begint voorin vrij vlak en loopt uit naar een vrij diepe skeg aan de achterzijde.

Hierdoor worden de schroef en het roer ook goed tegen eventuele beschadiging beschermd.

De sloep is vanaf het midden tot aan de spiegel vrijwel overal even breed.

De romp wordt vervaardigd uit volglas laminaat van glasvezel en vinylesterhars.

De eerste laag wordt handlay-up gelegd en vervolgens wordt een mengsel van hars en geknipte glasvezels in de mal gespoten.

De sloep heeft een binnen- en een buitenschaal, die met lijm en schroeven aan elkaar verbonden worden.

Op de flens van de beide afdekschalen is een rubber afdekstrip bevestigd, waaronder de optionele kabelaring ( € 1.790,-) kan worden bevestigd.

 

 

De sloep heeft een klein, doorgestoken balansroer, zonder hak.

In de standaard uitvoering wordt met een helmstok gestuurd, maar vrijwel altijd zal voor een stuurwiel besturing worden gekozen.

Voor deze optie wordt circa € 1.695,00,- gerekend.

De besturing vindt plaats via een hydraulisch Vetus stuursysteem.

Onder de geteste sloep zijn optionele, elektrische, RVS trimvlakken (€ 1.195,-) gemonteerd.

De kuip is niet zelflozend, maar beschikt over een elektrische lenspomp met vlotter schakelaar.

 

 

De indeling:

 

De nieuwe Bellus 580 heeft een aantal wijzigingen van de binnenmal ondergaan, waardoor deze sloep er onmiskenbaar moderner uitziet dan zijn voorganger.

De voorbanken zijn vergroot en het potdeksel is verhoogd, waardoor de rugleuning van de banken hoger is geworden.

De motor kist is afgeslankt en de achterbank is verbreed.

 

Op verzoek van veel eigenaren is de stuurconsole gemoderniseerd en naar wens te plaatsen.

In het middendeel van de binnenmal zijn vaste, driehoekige zijkastjes met houten deurtjes gemaakt.

Aan de rechte spiegel Hangt een RVS zwemtrap met drie teakhouten treden.

                                                                                              In de boeg is een ankerkluis.

Comfort & ergonomie:

 

Om de sloep makkelijk te kunnen betreden zijn teakhouten treetjes van 30 x 15 centimeter aan de zijkant van de kuip bevestigd.

De 68 centimeter hoge kuiphoogte kan zo in twee stappen van 30 en 38 centimeter worden overbrugd en daar hebben de meeste mensen geen moeite mee.

 

De zitpositie voor de bestuurder is comfortabel.

Er is 42 centimeter zitdiepte en de rugleuning is 38 centimeter hoog waardoor je lekker kunt steunen.

Het stuurwiel en de gashandel zijn goed binnen handbereik maar eventueel is de stuurconsole dus dichterbij of verder weg te plaatsen van de achterbank te plaatsen.

Ook op de andere zitplaatsen is het comfort goed.

Overigens wordt de nette kussenset niet standaard bijgeleverd.

Overal is veel beenruimte ( stuurpositie 60 cm!) en je kunt goed om de motorkist heen lopen, zonder rare slinger bewegingen te maken.

De doorloopbreedte is alleen op één plekje beperkt tot 27 cm.

 

Een tafel op een aluminium poot tussen de voorbanken is een handige optie.

En niet alleen voor het tafelen, als je de poot omlaag zet kun je van diezelfde tafel, samen met de voorbanken een zonnebed  van 155 cm breed en 200cm diep maken.

Maar ook zonder deze optie heb je voldoende plek om de glazen en picknickmand neer te zetten.

Bijvoorbeeld op de motorkist, met een oppervlakte van 80 x 60 cm.

Een buiskap is niet in de standaard uitvoering inbegrepen.

 

Als er voor deze optie wordt gekozen - en wie kan er in dit land nu zonder buiskap? - bestaat er de mogelijkheid om deze geplastificeerd met Bisonyl of met Markolux stoffen bekleding uit te voeren.


Op de testboot was geen buiskap gemonteerd, zodat de zitpositie onder de kap en het uitzicht door de kap niet konden worden beoordeeld.

Volgens Jachtwerf Daniël kan de klant voor een groot gedeelte zelf bepalen (zie foto's hierboven) hoe de buiskap eruit komt te zien.

Onder alle banken is opbergruimte te vinden en de afdekplaten zijn even breed als de daarop liggende kussens, zodat je overal makkelijk bij kunt.

In feite plaats je de spullen tussen de romp en de binnenschaal, want er zijn geen aparte binnen kisten gemaakt.

Het grote voordeel van de doorlopende opbergruimtes is, dat je veel grote spullen, zoals een pikhaak, een peddel, of hengels in kwijt kunt.

Het nadeel is dat de opgeborgen spullen naar achteren kunnen rollen en deze ruimte is dus niet geschikt voor kleine spulletjes.

Echter, achter de teakhouten kastdeurtjes in het midden van de boot kunt u, uw kleine spulletjes zonder problemen kwijt, zonder dat u bang hoeft te zijn dat de kleine spulletjes verdwijnen.

Deze twee kastjes zijn aan beiden zijden volledig afgesloten van de andere opberg ruimtes.

Achter deze twee teakhouten kastdeurtjes waren nog geen kast plankjes aangelegd, maar de werf is daar nog mee bezig.

Afwerking:

 

De romp van de Bellus 580 is deugdelijk geconstrueerd en netjes afgewerkt.

Ook de bevestiging van de kabelaring ( zonder Turkse knoop of kopleguaan) is stevig en strak.

De geteste boot is afgewerkt met veel extra teakhout, zoals op de vloer en op het potdeksel.

Het houtwerk is vakkundig afgewerkt.

Zoals op sloepen gebruikelijk, is er in de standaard uitvoering nauwelijks hout te vinden.

 

De binnenzijde van de kasten zijn niet afgewerkt, want daar stuit je op de binnenkant van de  romp, maar alle scherpe delen zijn netjes weggeslepen en de romp is van een goede topcoat laag voorzien.

Alle scharnieren en sluitingen zijn van bouten, ringen en moeren voorzien, en zo hoort het ook.

De motorkist is goed en makkelijk te openen, waardoor je gemakkelijk onderhoud aan de Vetus krachtbron kunt plegen.

Om bijvoorbeeld het wierfilter te legen of olie te peilen, hoef je maar één voorbereidende handeling te plegen.

Veiligheid:

 

Met een kuipdiepte van 68 centimeter biedt de sloep ook voldoende passieve veiligheid voor meevarende kleine kinderen.

Het hydraulische stuursysteem is uitstekend voorzien van kortsluitkranen, zodat in geval van een falend systeem met een noodhelmstok kan worden gestuurd.

Alle hoeken in het interieur zijn goed afgerond, zodat de kans op blauwe plekken is geminimaliseerd.

Er is één 8A 34 B C brandblusser van 1 kilo beschikbaar, waarmee een eventuele motorbrand via het blusgat kan worden geblust.

Optioneel is een Ajax koolzuurblusser voor de motorkamer te bestellen.

 

Vaareigenschappen:

 

Op de testdag regende het pijpenstelen.

Het water langs de werf was grijs gekleurd en er stond een gure zuidwesten wind van 3-4

Beaufort.

Geen weer om een sloep te testen en al helemaal niet als je bedenkt dat deze boot speciaal voor de Middellandse Zee is ontworpen.

Maar, zoals zo vaak gaat, op het moment dat we de landvasten losmaakten, werd het even droog en konden we rustig de verschillende onderdelen van het testprotocol afwerken.

Eerst werd de draaicirkel bereikt en konden we constateren dat de Bellus 580 slechts ongeveer 12 meter nodig heeft voor een volledige draai.

Daarbij maakt het nauwelijks verschil of je over de voorkeurskant bakboord (in verband met rechtsdraaiende schroef), of over stuurboord draait.

Op stationair toerental is de basis snelheid 2,5 knopen, vier en een halve km/uur en dat is lekker langzaam voor het manoeuvreren of het binnen varen van een haven.

De Boot stuurt licht en rustig.

Bij het achteruit varen wordt duidelijk, dat je met een flink wieleffect rekening moet houden.

Toch is er voldoende roerdruk voelbaar om de sloep,  na enige oefening probleemloos recht achteruit te laten varen, of achtjes te draaien.

Het uitzicht is ook bij accelereren goed, want de sloep blijft vrijwel vlak.

De elektrische trimplaten hebben we dan ook niet hoeven gebruiken.

Er wordt wel een flinke golf opgewekt als rond de rompsnelheid (5,4 knopen) wordt gevaren.

De driecilinder Vetus diesel loopt rustig en maakt op de lage toerentallen weinig lawaai.

Boven de 8 knopen is er vooral veel geluid van wind en golven en slaat de meter uit naar waarden boven de comfortgrens van 80 dB(A).

Maar dit is een powersloep, geschikt om hard te varen en daarbij is wat extra geluid niet abnormaal.

Op topsnelheid wordt de snelheid vastgesteld op 11,7 knopen en dat is bijna 22 km/uur.

Op volle snelheid neemt de draaicirkel toe tot circa 18 meter en bij noodstop moet rekening worden gehouden  met ongeveer 15 meter remweg.

 

Dit zijn allemaal goede uitslagen.

De acceleratie is geweldig.

 

Om vanuit stilstand naar 10 knopen snelheid te komen, heb je maar 10 seconden nodig.

Onder alle omstandigheden is de controle over de boot optimaal, zelfs als de grote golf van een passerend vrachtschip schuin wordt opgevaren.

Met deze Bellus kun je grote brekers moeiteloos beklimmen en er heerlijk vanaf surfen.

 

Conclusie:

 

De Bellus 580 is door de interieur aanpassingen alleen maar beter geworden.

Was het vroeger een schip met uitstekende vaareigenschappen,

nu is het ook een heel comfortabele boot.

In de standaard-uitvoering is de sloep wat karig uitgerust, maar dankzij de zeer uitgebreide optie lijst is er een schip naar ieders wens te maken.

 

De basis is in ieder geval een sloep met uitstekende vaareigenschappen en in de geteste uitvoering ( 28 pk)  bovendien bijzonder snel.

Boten kenners weten het al jaren: van een goede romp heb je jaren plezier.

 

 

Bron, Yachtvision, 2004-08

Jachtwerf Daniël- Koperweg 7- 2401LH Alphen a/d Rijn- Tel +31(0)172422219- Email: info@jachtwerfdaniel.nl/ info@bellusboats.nl

 

HISWA lid onder lidnummer 451